מן ה-LTI להגמוניה של הצריכה

October 16, 2021
גיליון 12

 

ב-30 בינואר 1933 עולה היטלר לשלטון באופן דמוקרטי ונהיה קנצלר גרמניה. ויקטור קלמפרר חי בדרזדן, הוא פרופסור לפילולוגיה צרפתית ואיטלקית באוניברסיטה, בתאריך 21 בפברואר 1933 הוא כותב: ״ מזה כשלושה שבועות שולטים משטר ראקציונרי ודיכאון. איני כותב את ההיסטוריה. אבל מרירות זאת, חזקה יותר ממה שחשבתי שאני עדיין מסוגל לחוש, אני חייב לעצמי לרשום אותה. זוהי חרפה המחריפה מיום ליום. וכולם שותקים ומתכופפים.״ כך הוא ימשיך את עדותו לכל אורכה של הדיקטטורה ההיטלראית כי אם עבורנו המלחמה החלה בראשון לספטמבר 1939, עבור הגרמנים האנטי נאצים ובפרט עבור היהודים הגרמנים, ראשיתה  בעלייתו של היטלר לתפקיד הרם ביותר במדינה.

 באותו זמן, פרויד חי בוינה ומפרסם את התשובה שנתן לשאלה שהופנתה אליו על ידי אלברט איינשטיין: ״מדוע המלחמה?״. הוא מדבר על דחף המוות הבלתי נמנע המניע את כל בני האדם. נראה שויקטור קלמפרר לא הכיר את עבודתו של פרויד גם אם היה מודע לקיומה של הפסיכואנליזה. עם זאת, מהלכיהם, מאוד שונים במבט ראשון, נפגשים בנקודה אחת. האחד הוא רופא שהמציא שיטה תרפויטית חדשה, האחר הוא פילולוג שחוקר את השפות, ונקודת המוצא של שניהם היא עיקרון זהה שסוכם על ידי ויקטור קלמפרר כך: ״ in lingua veritas״. לפרויד יש הרעיון שהשפה מגלה אמת לא מודעת באמצעות כשלי הלשון, החלומות ומעשי הכשל. מה שיתיר לז׳אק לאקאן מסיק ש ״הלא מודע מובנה כמו שפה״. באשר לקלמפרר, הוא מעלה אף הוא השערה שהאמת הנסתרת במילות השפה כפי שהן משמשות ביום יום. אבל הוא מוסיף שעם מניפולציה גדולה של השפה, אפשר לתפוס את השלטון על אוכלוסיה שלמה ולמנוע ממנה אפילו לחשוב. ״הנאציזם השתחל אל תוך הבשר והדם של הרוב באמצעות ביטויים מבודדים,הטיות״, הוא אומר. למעשה, תפיסה זו של השפה ושל החשיבה פוגשת את זו של לאקאן, אנטיקרטזיאני באופן נחרץ מאז השורות הראשונות של הטקסט שלו על שלב המראה. אין זה הסובייקט שחושב, הוא דווקא נחשב על ידי השפה.

 במאמרו ״המהפכה לא תמה״ מציין מישל גויד (חבר קרטל ההכנה שלנו לערבים אלו) שהמשטרים הטוטליטריים נבדלים מדיקטטורות אחרות כי הם כי הם תוקפים את החירות עד לשורשיה בשפה. הם נתפסים לשפה עצמה, בעוד שמקור החירות האנושית היא בלשון, באפשרות לא לומר את הדברים כמות שהם, אלא להמציא אותן כי המילים אינן הדברים. שני המשטרים הטוטליטריים, הנאציזם והקומוניזם, רצו להפוך לאדוני הלשון, להרוס את עצם אפשרות החירות הרשומה בלשון. המטרה היתה לשלוט בחשיבה של האזרחים באמצעות השפה.

 אומברטו אקו, מצידו, עושה מן המניפולציה של הלשון כמכשיר עיקרי של הכינון וההפצה של הפשיזם את אחד מן המאפיינים של מה שהוא מכנה האורפשיזם, הפשיזם הפרימיטיבי והנצחי. בנאומו באוניברסיטה של קולומביה ב 1995, הוא מקיף את המרכיבים המהווים את השיח הפשיסטי.מאפין אחד בלבד מאפשר, לדעתו לזהות את שורש הפשיזם. אחד מהם הוא שהאורפשיזם מדבראת החדלשון (novlangue), נאולוגיזם שהומצא על ידי אמלי אודיברטי על מנת לתרגם את הביטוי האנגלי ״new speech״. ״החד לשון מורכבת ממילון דל ותחביר בסיסי על מנת להגביל את מכשירי החשיבה המורכבים והביקורתיים״.

 אבל לשונו של הרייך השלישי (LTI) או החדלשון של אורוול האם הן אכן לשונות? המתרגמת החדשה שלאורוול, ז׳וזה קאמון, בחרה דווקא להשתמש בנאולוגיזם ״ניאודיבור״ במקום חד לשון כי היא סבורה שאם אורוול כה קשוב לבחירת המילים, היה רוצה לדבר על חדלשון הוא היה מכנה אותה ״newlanguage״.אולם אין זו לשון אלא אנטי לשון. כפי שהיו מחדירים וירוס בלוגיזם של השפה על מנת שיהרוס אותה.

 בנספח שלו ל- 1984 אורוול מגדיר את עקרונות הניאודיבור. למרות שספרו פורסם ב 1950, לא ניתן לחשוב שאורוול הכיר את עבודותיו של ויקטור קלמפרר שיצאו לאור לראשונה, ברפובליקה הדמוקרטית הגרמנית, שנשלטה על ידי רוסיה הקומוניסטית. היקום המתואר על ידי אורוול, והמושלך אל עתיד קרוב, דומה ללא הכר ליקום הדיקטטורי הקומוניסטי, משופר על ידי הטכנולוגיה. עם זאת, עקרונות הניאודיבור האורווליאני וה- LTI נפגשים באופן מפתיע.  

 1.        העיתונים הרשמיים והטלויזיה מניעים את הניאודיבור, מה שקרה גם במקרה של ה-LTI בתמיכה עצמתית של הרדיו. לעולם אין חושדים די בכח הציווי של הקול ומכאן בכח הטמון הרדיו.

2.        התכנית הייתה להחליף את השפות האחרות תוך שישים שנה, בעוד שהתכנית של ה- LTI הייתה להיות המכשיר העיקרי של התעמולה של גבלס, מכשיר מלחמה.

3.        הנאודיבור ומילונו - ל- LTI מעולם לא היה מילון, אבל היה לה התנ״ך שלה,  Mein Kampf של היטלר, ואת משרד החינוך והתעמולה שקבע החל ממרס 1933, מה מותר לומר ומה נאסר.

4.        מטרת הניאודיבור הייתה להפוך כל אופן חשיבה שחורג ממנו  לבלתי אפשרי היות שהחשיבה תלויה במילים. הנאצים בזו לכל צורת טיעון אינטלקטואלי ובפרט לפילוסופיה. אירוניה של הגורל, גבלס עצמו היה דוקטור בפילוסופיה.

5.        המילון של הניאודיבור נועד רק לאפשר לבטא רעיונות של המפלגה תוך המצאת מילים חדשות, ביטול מילים לא רצויות וחיסול משמעויות משניות. S1 חייב להיות זהה באופן חד משמעי ל- S1. המילה זהה לדבר. כך, מילון זה מדולדל בקיצוניות והחשיבה מצומצמת.

6.        המילון של הניאודיבור מכיל שלושה סוגים של אוצר מילים: אוצר המילים A שכלל מילים של שפת יום יום. אוצר המילים B, למטרות פוליטיות ועל מנת לחסל את המילים כבוד, צדק, מוסריות, דמוקרטיה ומדע, ולבסוף אוצר המילים C שכולל מילים טכניות ומדעיות. כבר לא ניתן היה, אם כך, לחשוב מחשבה לא אורטודוכסית כי המילים הקיימות לא אפשרו אותה.

7.        במישור של הדקדוק, היו שתי מוזרויות: החילופין של כל המילים בכל הפונקציות וההבניה המפושטת של המילים: לשמות התואר הוסיפו able, לשמות הפועל ment, השלילי החל ב- in והסופרלטיבי בהוספה של ׳או כפול׳.

אלו מרכיבים של ה- LTI  אנו יכולים למצוא בשפה הצרפתית של המאה ה-21?

 התכונה הראשונה של ה- LTI היא להיות דלה ומונוטונית. כמו החדלשון. מדובר בעיקרון. היום איש לא רומם כאסטרטגיה את דלות השפה אבל אנחנו יכולים בכל זאת להיווכח שהדלדלותה הולכת וגוברת ככל שגדל כחה של התעמולה הפרסומית המכה בנו בדימויים, בסיסמאות ובסיבובים. במשטר דמוקרטי ללא ספק בו שולט חוק כלכלת השוק, הרצון להרדים את האישיויות, להפוך את האינדיבידואלים לצרכנים צייתנים ללא מחשבה וללא רצון קיים גם כן. התעמולה אינה תומכת במלחמה אלא בהתפשטות הכלכלית כצורה של מלחמה. היא ממיתה באופן אחר, באמצעות ניצול משאבי המכרות והמשאבים האנושיים של מדינות אפריקה למשל. תנועות חברתיות ופוליטיות אחרות גם הובילו דלדול זה של השפה, כשהחמורה ביותר היא ההתנקשות באיכות ההוראה מזה עשורים למרות או בגלל הרפורמות בהוראה.

 פחות משפה, ה- LTI היא דיבור שהופץ בעיקר באמצעות הנאומים של היטלר או גבלס, שמרכיביו היו דרשה וזימון וגילוון. ה- LTI שמשה לזימון; האובייקט האגלמטי שלה, שריתק, היה הקול. אמנם ממד המבט הוכנס לפעולה אף הוא אך הוא היה אנקדוטי ותחום בנתיב שלכרזות. כיום מתקשר הקול במידה רבה יותר לממד של המבט שהוא כל-נראה באמצעות הטלויזיה, האינטרנט, המסכים המרובים וכרזות הרחוב. כדאי לראות את הסרט 99F על פי ספרו של פרדריק בייגבדר על מנת להיווכח באמבט בו אנו חיים ובכח המפותח של הפרסומאות.

 המנגנון המרכזי של ה- LTI הוא בלבו, בציר המרכזי שלו, בנקודת העיגון שלו: שנאת היהודי. הוא המרכז שלו והערב לכל התבטאויותיו. ״ היהודי הוא האדם החשוב ביותר במדינתו של היטלר: הוא ראשו של הטורכי, השעיר לעזאזל הפופולרי ביותר, היריב הבולט ביותר״. בין המילים של ה- LTI שנהגות לעיתים קרובות גם בימינו, המילה ׳סיסטמה׳ תופסת מקום של כבוד ולרוב תוך בורות מוחלטת באשר למשתמשיה. כמובן, דוברי תיאוריות הקונספירציה מתמוגגים ממנה. כשהיא נשלפת בכל הזדמנות על מנת להטיל את החשד החמור ביותר בנבחרים או במקבלי החלטות אחרים בעלי כח, אבל היא גם מופיעה מהר מאוד בכל נאום מתנגד, לעיתים גם בין מועמדים בבחירות המאשימים את האחרים בסיסטמה שלמה שנוסדה כדי לנצל או לתפעל את העם. מילה זו, בהקשר החברתי, היא תמיד מילת גנאי. בשנות ה 30 היא תמיד רמזה לקשר בין היהדות הבינלאומית עם מפלגות פוליטיות ליברליות ששלטו על חשבו ןהאחדות כביכול של העם. כיום עדיין משתקפת האנטישמיות הנרמזת במילה זו, גם אם זה לרוב תוך הכחשה של כל כוונה אנטישמית.

 דרך אגב, למילה ״פילוסופיה״ היה שם רע מאוד אצל הנאצים שהעדיפו עליה את ה ״weltanschauung״,כלומר את תפיסת העולם. האינטלקטואלים היו חשודים ומושפלים במופגן. ״פילוסופיה היא פעולה של ההגיון, של החשיבה הלוגית והנאציזם עוין אותה כמו את אויבו הגרוע ביותר״.כיום רק לכלכלה, למתמטיקה, למדעים הטהורים ולמדעי המחשב יש שם טוב בתחום ההכשרות האוניברסיטאיות. לתחומים האחרים יש פחות ופחות התייחסות, ואפילו אינם נחשבים למדעים. האינטלקטואליזציה נושאת איתה תמיד את מנת הבוז שלה, כמו גם את החשדנות שהפצת הוראתו של לאקאן סובלת ממנה גם, בעצם.

 ה- LTI עשתה שימוש נרחב במילים לועזיות, לרוב בצרפתית ובאנגלית על מנת לנכס אותן לעצמה עם מובן מצומצם בעל אופי מנופח ועם הרצון לכסות כך דברים בלתי רצויים באמצעות קטיעת טעמן של המילים. לדוגמא, היטלר אהב מאוד להשתמש בפועל diffamieten או diskrieminieren . Conventriser היה גם נפוץ מאוד כדי לא לומר שהגרמנים תוקפים מטרות אזרחיות אלא מטרות צבאיות. קובנטרי גולחה על ידי תותחנים גרמנים שאיימו מאז conventriser את כל ערי אנגליה. לא יהיה קשה לשוב ולמצא כיום בעולם העבודה מילים מאונגלז מאוד של מספר רב של נוטריקונים, מה שעבור גרים הופך אותם לבלתי מובנים. דרוש היה לי זמן רב על מנת להבין את השיח של פציינטית שדברה איתי על עבודתה ב-RH ו-RT. באופן די דומה לעולם העבודה כיום, ה-LTI השתמש באוצר מילים שהפך את האנושי לדבר, לרכיב, ein stuck. מדובר בהרחקת האדם, בהפיכתו להפשטה. כך הם יכלו להיות מנוידים. משולחים, מחוסלים כמו חפצים חומריים, ניתנים למניה. היה מדובר אם כן ב ״לשון נקיה״ שיטתית של מונחים שהתיחסו לפשעים שביצעו הנאצים כך שהדבר לא יאמר.

בגליון של צ׳רלי הבדו מן ה-4 למרץ יאן דיהנר, אנליטיקאי לאקאניאני, מסב את תשומת הלב לשימוש הנרחב של החדלשון באדמיניסטרציה. ״ מאז תחילת השנה, משרד הבריאות בצרפת דורש מבתי החולים הפסיכיאטריים להגביר את איסוף נתוני הזהות של הפציינטים: מדובר על כך שהמדריכים יוכלו ׳לשרשר׳ את מהלכו של הפציינט, אפילו ׳לשרשר׳ את הפציינט״.׳לשרשר׳ היא מילה מיובאת מן ה- marketing. קצת קודם לכן היה מדובר בלעקוב אחר הפציינט - כמו אחרי בשר בקר.

 בהווה, מימד התקשורתיות של השפה עולה על מימד המסמניות שלה. כפי שמציין זאת האנליטיקאי והמתרגם פרדריק ז׳ולי במאמרו האחרון הנקרא ׳השפה המולאמת׳ בו הוא חוזר אל הקריאה של ויקטור קלמפרר ושל מחברים אחרים שהתענינו כמוהו בהתפתחות הנתיבים של השפה כשמטרתם היא מניפולציה של המונים. יש להעדיף, הוא מציין. להעדיף משפטים קצרים, בנויים ממילים מועטות, על פי הטכניקות של ההעצמה, תוך שימוש במונחים הלקוחים מן הכלכלה, מן ה-management, מן המחשוב ומן המכניזציה. ״הוא מבחין בכך ששפה זו של הפונקציונליות אומצה על ידי הפסיכולוגיה החדשה הפוזיטיביסטית שהצלחתה העולמית היא אובססיה של האושר. אם האוחזים בשיח חדש זה על האושר, שמתיימר להיות מדעי והשואף להגמוניה, נכסו לעצמם שפה זו, הדבר קרה כי היא עוזרת להם להגדיר ציפיות וקריטריונים על מנת להעריך את ההתנהגויות, המעשים והרגשות״.

 לסיכום נעיר גם ששמם של מספר מפעלים גדולים גרמנים נותר נגוע ב-LTI, בפרט פולסווגן (מכונית העם) ו-AEG ראשי תיבות שהיו ערבים לאריות של בית עסק Alles Echt Germanen, נותרה מותג גדול של מכשירים אלקטרוניים לבית Algemeine Electricitats Geselischaft. אבל המחזור הבולט ביותר היה של ריצ׳רד הואן, עליו מדבר יוהן שפוטו בספרו האחרון. גנרל ס.ס הואן עשה שימוש רווחי בנסיונו בלב המנגנון הגרמני הגדול על מנת לספק רווחים לעולם של היוזמות הגרמניות. זהו הציר שאין לו מתנגד ושכיום הוא בלתי ניתן להפרכה, אפילו בעולם של היוזמות החברתיות, של ה-management.

תרגום: נחמה גסר

הרשמה לניוזלטר

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form