בנימין נתניהו הוא נקודת הכיפתור הבזותית - بنيامين نتنياهو هو نقطة الربط الازدرائية

October 12, 2020
גיליון 10

 

מאמרי מלפני מספר שנים על חרדת הישראליות ונתניהו סלל להוויה הישראלית דרך מדויקת להגיע עד הלום: היא כולה בימים אלה כולל עצם החוויה הישראלית, ועבור כל הצדדים הפוליטיים בלי יוצא מן הכלל, חווה את המסמן החומרי במובן הצלילי והוויזואלי של ביבי (שכאן נעמיק לו הזרה מסמנית) BB כמסמן-על, master-signifier, כנקודת כפתור, point de capiton, במובן שלאקאן התייחס אליו, כמארגן-על של כל שדה המשמעויות וככזה שמארגן את שדה המסמנים מול שדה המסומנים במובן של דה סוסיר.

מסמן-על זה גם מזוהה גם כמסמן שאכנה אותו מסמן-תחת, כמסמן הבזות, אבל עדיין זו תצורה מסוימת של מסמן-כיפתור. אם זה נכון, אין זה שהימין והשמאל מגדירים את BB, אלא אנו תחת ,האופן שבו מסמן-העל מתחם, מארגן ומגדיר את המסמנים "ימין", "שמאל", "מזרחי", אשכנזי", "פלסטיני", וכו'.

יוצא שהשמאל ו/או המחנה הדמוקרטי ו/או אנשי הדגל השחור, מוגדרים על ידי המסמן-בזות BB. השמאל עדיין חושב במושגים שלהזזת השפעת המסמן-תחת או ביטולו להיותו עוד מסמן בשרשרת המסמנים, אבל עיוור לעובדה שמי שמייצר אותו, בונה אותו, מזין אותו כרגע זה מסמן-העל שלו BB (כאן המסמן-על מתפקד במלוא אדנותו). זהו פלונטר פוליטי ולא רק מושגי שיש להכיר בו בכל צעד של עבודה מול מסמניות-העל-תחת הבזותית.

כדאי שלא לפול להנחה התמימה שמחנה השמאל יכול לצאת ולהגדיר את עצמו מעבר להיותו מחנה רק-לא-ביבי. לא בכך מדובר. לא זו הטענה כאן, שהמחנה הזה יודע רק לדבר על ביבי, במובן שמרבים לטעון בטורים רפלקסיביים ב"הארץ". מדובר במצב הרבה יותר חמור.

באופן מבני, היום הכול מוגדר על ידי מסמן-העל BB, כולל מהו השמאל והיכן הוא ממוקם. המסמן שמאל, כולל התוכן שלו, נגרר מתוך המיקום הבזותי שלו בשדה (כמו המשמעות "סמולני בוגדני"). מי שמגדיר או לא את מחנה השמאל (האם הוא מחנה רק-לא-ביבי או מחנה עם תוכן), אינו השמאל עצמו אלא מסמן-העל שלו, כמו שמסמן-העל הזה מגדיר שאר המסמנים בשדה.

בכך אבקש להבהיר לאנשי שמאל רדיקליים שמבקשים להעניק תוכן משמעותי לתצורה המסמנית של "שמאל", שאין הדיון כאן על המהות של אותו מסמן אלא על אופן התגלמותו ותפקודו בשדה. כל אופציה אחרת היא פנטזמתית.

 

   

مهّد مقالي منذ عدةسنوات عن ذعر الإسرائيلية ونتنياهو الطريق إلى وصول الكينونة الإسرائيلية إلى ما هي عليه اليوم: تعيش الكينونة الإسرائيلية بكاملها في هذه الأيام، بالإضافة إلى كافة الأطراف السياسية دون استثناء، الدال المادي بالمعنى السمعي والبصري لبيبي (الذي سننسب له هنا تغريبٌ دالٌّ ) BB كدال سيّد، master-signifier، نقطة ربط ،point de capiton، بالمعنى الذي أشار إليه لاكان، كمنظم رئيس لمجمل حقل المعاني، كدال منظم لحقل الدوال مقابل حقل المدلولات وفقا لمفهوم دي سوسور.

يرتبط هذا الدال الفائق أيضًا بدال سأطلق عليه إسم "الدال السفلي"، كدال للازدراء، لكنه يبقى مع ذلك تشكيل معين كدال - ربط. إذا كان هذا صحيحًا ، فليس اليمين واليسار هما من يحددان الدال BB بل نحن موجودون تحت الشكل الذي يقوم الدال الفائق فيه بإحاطة، تنظيم وتعريف الدوال "يمين"، "يسار"، "شرقي"، "أشكنازي"، "فلسطيني"، إلخ.

الناتج هو أن اليسار و/أو المعسكر الديمقراطي و/أو مجموعات الأعلام السوداء تُعرّف بواسطة دال الازدراء BB. لا يزال اليسار يفكر بمفاهيم تغيير تأثير الدال-السفلي أو إزالته ليكون دالا آخر في سلسلة الدلالات، لكنه لا يرى حقيقة أن من ينتجه، يبنيه، ويغذيه الآن هو الدال-الفائق BB ( يعمل الدال الفائق هنا في كامل سيادته). هذا مأزق سياسي وليس فقط مفاهيمي، من الواجب الاعتراف به في كل خطوة من خطوات العمل في مواجهة داليّة الفائق – السفلي الازدرائية.

من المفضّل عدم الوقوعفي فخ الافتراض الساذج القائل أن بإمكان المعسكر اليساري الخروج وتعريف نفسه بما يتعدى كونه مجرد معسكر "المهم مش بيبي". ليست هذه هي القضية. ليس الادعاء أن هذا المعسكر يعرف التحدث عن بيبي لا غير، أي الادعاء الذي عادة ما يظهر في مقالات الرأي الانعكاسية في جريدة هآرتس. إن الوضع أكثر خطورة بكثير.

يحدد الدال الفائق BB كل شيء اليوم بنيويا، بما في ذلك ماهية اليسار وموقعه. ان الدال "يسار"،وبما في ذلك مضامينه،  ينسحب من موقعه الاذلالي في الحقل (مثل معنى "يساري خائن"). ان من يعرّف اولا يعرّف معسكر اليسار (سواء كان ذلك معسكر "المهم مش بيبي" أو معسكرًا ذا محتوى)، ليس اليسار نفسه وانما دالّه الفائق، تماما كما يحدد هذا الدال الفائق جميع الدوال في الحقل.

أود من خلال ذلك أن أوضح لليساريين الراديكاليين الذين يسعون لمنح فحوى مهم لدال "اليسار"، أن النقاش لا يتعلق بجوهر هذا الدال بل بكيفية تجسيده وأدائه في الحقل. كل إمكانية أخرى هي مجرد خيال ليس إلا.

 

כתבים נוספים מאותו גיליון

הרשמה לניוזלטר

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form